Wednesday, November 11, 2009

Sami Gila Seks: Kalau Begini, Nak Nafikan Lagi?

Terdapat segelintir orang yang membaca blog KSB menyarankan @ mendesak saya bersemuka dengan Ketua Sami Siam bagi berbincang tentang masalah sami-sami. Perbuatan KSB menyebarkan masalah sami Siam di alam maya memalukan dan menjatuhkan maruah agama sendiri.

Terima kasih saya ucapkan kerana berniat baik @ ada udang di sebalik batu. Untuk makluman semua yang menjadi seperti kera kena belacan membaca artikel KSB, saya pernah pergi jumpa dengan Ketua Sami Siam dan kemukakan masalah disiplin sami-sami kepada beliau, tapi tiada tindakan susulan yang konkrit. Ketua Sami mana yang saya jumpa adalah rahsia sebagai menghormati beliau.

Sami-sami ni di mana-mana sama saja. Mereka tak akan mengaku bila membuat salah biarpun diketahui orang selagi tak ada bukti sahih. Sudahlah tak mengaku, sanggup pula mempertahankan kesalahan mereka.


Saya juga pernah mengetengahkan masalah yang sama kepada Ketua Sami di Thailand, tapi hasilnya serupa. Beliau berkata Khanak Song (Majlis Sangha Thai) tak boleh ambil tindakan sewenang-wenangnya terhadap sami tanpa bukti yang cukup. Tindakan yang silap akan bawa masalah yang lebih besar, terutama bila melibatkan sami yang berpangkat dan ada pengaruh. Begitu rupanya. Sami takut sami.

Bukti yang bagaimana?

Misalan, jika ada Sami simpan/main perempuan mesti ada gambar/foto yang mengesahkan perkara itu terjadi. Saksi orang tak diterima kerana mata orang mungkin tersilap atau sengaja mahu menjathukan sami. Susahlah macam itu. Nak tangkap sami yang salah pun kena ada James Bond. Mana nak cari.

Patutlah penduduk sebuah kampung di Thailand terpaksa cari "jurugambar profesional" mengendap di kutti (kediaman) Tok Sami bermalam-malam nak dapatkan bukti. Orang kampung puas melapor kepada pihak atasan Sangha bahawa Tok Sami wat mereka ada hubungan "senam-robik" sama perempuan tapi tak diterima. Akhirnya 60-70 keping gambar dirakamkan dan dibawa ke pihak atasan Sangha barulah kes berjalan. Sukarnya nak singkirkan alajji dari institusi agama.

(Foto Alajji "senam-robik" telah dikeluarkan)

Nota: Bila pergi wat jangan lupa bawa kamera. Bila dapat foto jangan lupa KSB.

14 comments:

Tomyam Kung said...

Gua caya lu brader... berbaloi masuk blog ni.

Anonymous said...

Sedap jadi tok sami, duit dapat, hormati dapat, budak sekolah dapat. Mahu apa lagi woit phra khun chao?

Dari: Maha Celup

puteri said...

Saya sanjung pendedahan KSB demi agama kita. Tapi foto-foto ini agak keterlaluan disiar untuk tatapan public.

Hingprak said...

AKu dapat hidu satu isu. ketua sami wat Sungai Petani buat resume sendiri hantar ke majlis sanggha Thailand utk naik pangkat. Bulan 12 ni dia pi ambil kipas pangkat baru. dia ni muda lagi, Phra senior nombor 3 lepas than chao khun Praimai iaitu Than Bau Wat Dangpleng yg juga merupakan Phra Upatca pun belum naik pangkat. tup tap org muda dah pangkat tinggi dari org tua.

Bab duit pulak, baru2 ni ada meeting khanaksong di wat maison. Ketua Sami wat Sungai petani guna pengaruhnya sebagai murid bawah katil Than Chau Khun minta Kathinna Khanaksong. Sebab dapat beratus-ratus ribu RM setiap kali kathina khanaksong. Meeting tu putuskan tahun 2011 Wat sungai Petani dapat khathina kanaksong.

Wow wat kaya bertambah kaya. Tak tau kaya wat atau kaya sami tu. Wat yg masih mundur pun banyak lagi. Kenapa wat kaya dalam bandar diutamakan.

Tak caya aku, hangpa pi tanya Than Chau Khun Maison. betoi ke tak?

Ponyet said...

Bagi saya sbg peminat blog KSB terasa amat jijik pd foto senam robik dgn anjing betina.

Anonymous said...

Saudara blogger,

saya amat berharap saudara dapat padamkan foto-foto yang memalukan tersebut.

sebelum ini banyak orang mengeji dan mengutuk, suruh bersemuka dan berbicang sendiri dengan sami-sami. Dengan penjelasan saudara, harap mereka faham.

Saya sendiri pernah menulis surat kepada semua wat-wat di kelantan menuntut perubahan tetapi tiada apa-apa tindakan pun.

Memanglah saya ni takut nak bersemuka. takut kepada sami (nanti sami mabuk hentam saya), takut kepada reaksi penduduk (kerana taksub kepada sami), takut kepada ancaman bahaya (kaki pukul, kaki botol) dan juga malu kerana terpaksa menegur sami-sami yang disanjung puja oleh masyarakat.

Agak sukar untuk mengharapkan komuniti lama berubah. oleh itu kita perlukan komuniti baru dengan minda yang terbuka dan berlandaskan ajaran Bhagava yang sebenar.

Bersemuka dengan sami yang menyeleweng itu umpama bersemuka dengan orang yang mabuk atau penagih dadah.
Berkesankah kita menegur orang yang menagih dadah?
Apa guna kita menegur orang yang melangar semua sila dan vinaya yang menjadi tiang agama?
Takkan mereka tidak faham apa yang mereka hafal? Takkan mereka tidak tahu apa yang mereka buat itu salah?
Apa maksudnya orang yang membaca tetapi tidak faham apa yang dia baca dan tidak tahu apa yang dia buat?


Kita di sini wajar saling bekerjasama untuk memupuk komuniti baru. itu lebih berkesan dan praktikal. Kita bukan hendak mengubah ajaran Buddha. Kita hendak kembali kepada ajaran Buddha.

SK TIN

Anonymous said...

Kepada Kharawat Borisut,

saya percaya bukan sahaja orang siam/ thai yang baca blog ini, malah orang cina bandar, orang cina peranakan, orang melayu, bahkan orang india juga baca.

cabaran yang dikemuka oleh saudara telah dijawab oleh tuan blogger sendiri di tajuk khas ini. dan saya juga memberikan jawapan balas saya.

apabila berbincang di sini, sebahagian adalah pendapat saya sendiri, yang mungkin khilaf (silap). Jika menyentuh sabda Bhagava Buddha, maka saya akan sebutkan.
Kita berbincang dengan akal budi, bukan perasaan.
Seperti saudara, saya tidak mahu mengikut jalan yang salah dan sesat.

Pandangan yang dikemukakan oleh penulis mungkin betul dan mungkin tidak. Sila nilaikan dengan akal dan gunakan neraca dhamma.

Jalan lurus yang perlu kita ikuti ialah jalan dhamma.

SK TIN

Anti Penipu Orang said...

Berlaku di wat mana KSB? Boleh bagi tahu ka? Nak bawa geng pergi pukul sami Alajji tu.
Harap KSB jgn rahsiakan wat mana. Kalau rahsiakan lagi maksudnya KSB subahat dengan Alajji. Wat mana? dan namakan wat itu. boleh tak?

pena reformasi said...

Saya paparkan foto ini nak beritahu pembaca betapa keji, malu dan jijik perbuatan sami Buddha. Ini baru sebahagian dari foto alajji, ada banyak lagi.

Seandainya pembaca rasa foto sebegini tak sesuai dipaparkan, saya akur dan akan keluarkan.

Terima kasih kerana berikan komen berguna.

puteri said...

Thank tuan pena kerana delete foto tu!

Anonymous said...

Kepada Anti Penipu Orang,

Tidak patut pukul sami walaupun mereka buat tak betul. nanti jadi kes polis dan dilaporkan dalam akhbar. Kalau lapor hal yang betul tak apa, nanti diputar belitkan jadi carita lain pula.

Apa yang boleh dibuat ialah jangan pergi ke wat itu. pulaukan semua aktiviti wat itu.
Buat laporan di balai polis.


Buddha mengajarkan supaya sangha meninggalkan dan memulaukan bhikkhu yang berbuat salah dan tidak menerima teguran.

SK TIN

pena reformasi said...

(Hingprak) terima kasih kerana memberi info yang bagus.

(Anti Penipu Orang) saya paparkan foto itu bagi memberi kesedaran kepada kita betapa "individu suci" yang kita puja ada yang lebih jijik dari haiwan. Saya tak boleh berikan nama wat/kampung kerana bukan niat saya untuk "menyerang" wat/kampung tersebut.

TQ

saribut said...

Hairan sungguh aku bila tuan pena tulis pasai kelakuan sami yang melanggar vinai song, mesti ada yang kritik tuan pena.

sedarlah woi. orang tulis pasai alajji, hang sibuk buat apa. hang alajji ka?

sabaisabai said...

Ketua Sami pernah tut*h org pernah berlaku di wat Begia. Org kg dapat tangkap terus keluaq sami pi kawin dgn jalang tu. Bila habih duit kena racun mampuis.

Pernah ada sami tut*h org dlm ubosot wat dangsing.. sami tu pun dah mampuis. La ni ubosot tu dah nak buat lain.

Phrakru ketua sami wat Jitra main judi.. dah keluaq sami. Khabaqnya juga mampuis.

Prakru ketua sami wat ipoh juga aktif tut*h org dlm wat. La ni dah mampuis juga.

Phra maha bawa lari bini org dr Banlat balik ke Thailand sebab pompuan tu banyak duit ASB.

Sami perlis balun budak sekolah bahasa Thai dah kena halau balik Thailand.

Sami wat Klongchang bawa pompuan pi resort. Org kg juga pernah nampak pompuan tu pi kutti Phorthan pakai jean keluar dr kutti pakai sarung.